Succesverhalen
Het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart heeft tot doel meer lading voor de binnenvaart te genereren. De logistieke adviseurs, die namens het BVB werkzaam zijn binnen dit project, timmeren hard aan de weg. Na de start in 2010 heeft het team zeker 40.000 vrachtwagenritten van de weg naar het water verplaatst. Lees hieronder een aantal succesverhalen:
Deventrade
Deventrade BV is leverancier van sportkleding en -accessoires. Jaarlijks importeert het bedrijf 100 tot 125 containers met deze producten. Over zee, van bijvoorbeeld het Verre Oosten naar Rotterdam. En vanaf daar over de weg naar het magazijn in Deventer. Om kosten te besparen, gooide Deventrade het eens over een andere boeg: het laatste stukje per binnenvaartschip.
Heel veel Europese voetballers, hockeyers en handballers sporten in kleding van Deventrade. Het familiebedrijf levert onder andere aan meer dan 700 sportspeciaalzaken en diverse sportverenigingen in Nederland en het buitenland. Bijna alle kleding wordt geproduceerd in het Verre Oosten. Logistic manager Erik Jonker schetst de reis van de sportshirts en -broeken. “Veel producten komen uit China, maar bijvoorbeeld ook uit Pakistan en Turkije, over zee naar de haven van Rotterdam. Daar worden de containers overgeladen op vrachtwagens die het laatste deel van de route naar Deventer afleggen. Jaarlijks maken 100 tot 125 containers met onze producten deze reis.” In een pilot heeft het bedrijf de vrachtwagens ingeruild voor een binnenvaartschip. Het schip voer met 10 containers naar de containerterminal in Hengelo, want in Deventer kunnen (nog) geen containers gelost worden. Van Hengelo naar Deventer gingen de containers dus nog wel per vrachtwagen. Jonker kreeg in deze pilot advies van Miranda Volker van Bureau Voorlichting Binnenvaart, zij heeft een en ander onderzocht en aangezwengeld vanuit een provinciaal project om vervoer over water te stimuleren.
Uiteindelijk is het transport via Hengelo niet van de grond gekomen, omdat dat simpelweg niet redabel bleek, maar met de komst van de terminal in Doesburg kijkt Devetrade of het via die terminal wel kansrijk is.
Aviko
Na een succesvolle pilot begin dit jaar heeft de Nederlandse aardappelverwerker Aviko definitief besloten een aantal goederenstromen met diepvriesaardappelen vanuit Steenderen en Zevenaar naar Rotterdam via het water in plaats van over de weg te vervoeren. Daarmee is Aviko de derde onderneming in rij, na Heinz en Bavaria, die deze week bekend maakt dat zij binnenvaart inzetten binnen de logistiek. Door te kiezen voor the Blue Road wordt de drukke snelweg A15 ontlast en daarnaast levert het een CO2-besparing op van maar liefst 38%.
Eerder dit jaar werd gestart met het vervoer van diepvriesaardappelproducten die vanuit de vrieshuizen in Steenderen en Zevenaar via de container terminal in Emmerich per binnenvaart naar Rotterdam werden vervoerd. Toen dit succesvol bleek is ook voor de goederenstroom vanuit Venlo gekozen voor de afvoer over water. Het gaat om een potentieel van zo’n 3300 reefercontainers die vanuit het Oosten van het land naar Rotterdam afgevoerd worden. Van daar worden deze containers gevuld met aardappelproducten naar bestemmingen over de gehele wereld verstuurd, zoals Zuid-Amerika en Verre Oosten.
–> lees het hele persbericht hier
Heinz
In 2013 heeft Heinz een deel van haar transportstromen naar het water verplaatst. Op termijn zou deze stap naar the Blue Road (binnenvaart), jaarlijks 10.000 ritten op de drukke A15 schelen.
De containers van Heinz bevatten de ketchup die zij voor de Europese markt produceert en vanuit de productielocatie in Elst richting Rotterdam vervoert. Vanuit Rotterdam gaan de containers met een Short Sea schip naar het land van bestemming. Voorheen ging het vervoer vanuit Elst naar Rotterdam over de drukke A15, maar vanaf januari zullen de containers vanuit de inland terminal in Cuijk over water naar de Maasstad vervoerd worden.
–> lees het persbericht hier
Bavaria
Bierbrouwer Bavaria maken vanaf begin 2013 intensiever gebruik van de binnenvaart. Waar tot voor kort de binnenvaart alleen zorgde voor een deel van de aanvoer van grondstoffen en de Deep Sea containers ( 20Ft en 40FT), zullen in de nieuwe plannen ook de Short Sea containers (45FT) vanuit Lieshout over the Blue Road vervoerd worden. Daarmee haalt de Brabantse brouwer per jaar 1400 extra containers van de wegen tussen Lieshout en Rotterdam. Bovendien zal Bavaria met deze stap haar CO2-uitstoot met maar liefst 28% terugdringen.
–> lees het persbericht hier
Onlangs heeft Bavaria haar ladingpakket over water verder uitgebreid met de continentale goederenstroom naar Italie. Vanuit Lieshout worden volle containers per vrachtwagen naar de Inland Terminal Veghel gereden. Hier worden de containers samen met de andere ladingstromen van Bavaria per binnenvaartschip naar de Shortsea Terminal in de Rotterdamse haven vervoerd. Van daar worden ze naar de Containerterminal gereden om ze op een trein te zetten en per spoor naar Italië te vervoeren.
–> lees het persbericht hier
Huntsman (chemiebedrijf)
Daadwerkelijke modal shift naar het water van containers tussen Rotterdam Botlek en de Maasvlakte. Op deze manier wordt de alsmaar drukker wordende A15 omzeild.
–> lees het persbericht hier
Claessen Transport
Succesvolle proef uitgevoerd van het vervoer van aardappelstoomschillen (semi-vloeibare diervoeder) van Doornik (B) naar Venlo. Toekomstperspectief is goed voor een blijvende modal shift.
–> lees het persbericht hier
Mars Nederland
Voor Mars zijn pilots uitgevoerd voor zowel het vervoer van de chocoladerepen als voor het vervoer van de pinda’s die als halfproduct verwerkt worden. Het gaat om twee transportstromen, die van Veghel naar het Verenigd Koninkrijk en die van Veghel over de Rijn naar Strasbourg. De chocoladerepen worden vervoerd per gekoelde containers. Naar het Verenigd Koninkrijk wordt dit transport mogelijk gemaakt door een samenwerking van Cool Boxx, Samskip en de Osse Overslag Centrale. Naar Strasbourg verzorgen Danser en ECS het vervoer. De rol van het Maatwerk-team was het samenbrengen van de diverse partijen en het uiteindelijk tot stand brengen en begeleiden van de pilots. Aangezien de pilots succesvol zijn verlopen is een continuering van het vervoer over water zeker. Hiermee zijn er weer vele vrachtwagens van de weg gehaald door de binnenvaart.
Suiker Unie
Voor het vervoer van suiker per container van Vierverlaten (Groningen) naar Moerdijk met als eindbestemming Zevenbergen en Roosendaal is een pilot uitgevoerd. Uit de evaluatie van deze pilot is naar voren gekomen dat er extra voorzieningen nodig zijn voor een eventuele continuering.
Wieland
Succesvolle proef met gebruikt textiel. Lege containers worden vanuit Rotterdam naar Wormerveer gebracht. Daar is een inzamelstation van Stichting KICI (Kleding Inzameling Charitatieve Instellingen). De tweedehandskleding wordt in de lege containers geladen en afgeleverd in Amsterdam en van daar worden de containers naar de terminal in Rotterdam gebracht om de goederen tot slot te kunnen exporteren. De belangrijkste winst van deze modal shift is dat een expediteur door zijn klant geïnspireerd is om de “the Blue Road” te gebruiken.
Dan lopen er op dit moment wat porjecten die in de in verkennende fase zitten, maar waar een reële potentie in zit:
– Planten van Nederland naar Duitsland (bulk)
– Een aantal continentale en maritieme containertrajecten:
- Koekjes
- Koffie
- Bier
- Schoonmaakmiddelen
- Kunststof verpakkingen
– Gedroogde mest van Nederland naar Noord-Frankrijk (bulk)
– Losse pallets papier van Noord- naar Zuid-Nederland