Containervervoer

In het totale containervervoer speelt de binnenvaart een erg belangrijke rol.

Zo’n 35% van het containervervoer in Nederland vindt plaats met binnenschepen. Dat betekent dat 1 op de 3 containers per schip vervoerd wordt. Per jaar zelfs zo’n 3,2 miljoen TEU. Alleen al bij Lobith passeert ruim 1.6 miljoen TEU de grens. TEU is de aanduiding voor de afmetingen van containers. De afkorting staat voor Twenty feet Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20-voet lang. Dit is de standaard maat, maar vaak wordt er gewerkt met 40-voet containers.

Elk uur worden er gemiddeld 1.000 containers in grote zeehavens aan de Noordzee geladen of gelost. Dit aantal zal in de aankomende jaren alleen maar stijgen. Containervervoer is voor de transportsector dus van groot belang. In Nederland ligt inmiddels een uitgebreid netwerk van ruim 25 binnenvaartcontainerterminals en de realisering van een aantal nieuwe terminals is in volle gang.

Containerterminals en -vervoer in Nederland (2007)
(Klik op de kaart voor een grotere weergave)

Inland terminals

Alle inland terminals zijn in kaart gebracht; zie hier. Per aangesloten terminal kunt u bekijken over welke voorzieningen, diensten en faciliteiten de terminals beschikken. Ook kan gezocht worden op locatie. Deze kaart laat de mogelijkheden voor duurzaam vervoer zien en geeft meer inzicht in de mogelijkheden van de containerlogistiek.

The Blue Road map met containerterminals en overslaghavens in Europa (2012)
(klik op de kaart voor een grotere weergave)


Lijndiensten

Veel mensen denken dat de binnenvaart alleen maar lonend is over lange afstanden. Dat is echter een misverstand. Steeds meer wordt toegewerkt naar een netwerk van vaste containerlijndiensten over water, ook op zeer korte afstanden (korter dan 50 km). Vaste lijndiensten zorgen ook voor een hogere en vaste frequentie. U kunt vrijwel dagelijks uw container op een schip laten zetten en vervoeren naar de eindbestemming.

De huidige inzet van de binnenvaart richt zich vooral nog op de traditionele maritieme goederenstromen (goederen bestemd voor of afkomstig van de zeehavens). Wanneer het netwerk van terminals nog beter gaat functioneren, zullen ook regionale en continentale goederenstromen (import en export tussen bestemmingen op hetzelfde continent) steeds vaker over water afgewikkeld worden. Hierin is nog veel groei mogelijk, want op de vaarwegen is nog genoeg capaciteit beschikbaar.