Philips vervoert groen
Philips vervoert zo groen mogelijk. Containers met lampen gaan daarom van Roosendaal naar de Maasvlakte voor een groot deel over water. Samen met zeerederij Maersk Line werd een strategie uitgedacht om dit transport kostenneutraal over te hevelen van het wegvervoer naar de binnenvaart.
“We berekenen de CO2-uitstoot bij het transport”, legt Wim de Roy uit. Hij is regionaal manager voor de centrale inkoop van Philips, in dit geval de inkoop van het transportproduct. “Bij alle initiatieven is het uitgangspunt dat het zo groen mogelijk gebeurt.” Per jaar 200 ton minder CO2-uitstoot, alleen al door 600 containers naar de Delta Marine Terminal in Moerdijk te brengen, van waar ze per binnenvaartschip naar de Maasvlakte gaan. Een milieuwinst vergelijkbaar met het planten van 5.000 bomen.
De terminal in Moerdijk is wat genoemd wordt een ‘extended gate’ van Maersk Line waarbij de Douane- afhandeling niet in de zeehaven maar op de inland terminal plaatsvindt. Net als bij Philips heerst een sterk milieubewustzijn bij Maersk Line. “Als grootste containerrederij ter wereld voelt Maersk zich verplicht om een zo milieuvriendelijk product aan te bieden”, zegt Esther de Geus, Commercial Intermodal Manager bij Maersk Line. Een deep sea rederij met inland producten. “Die geïntegreerde achterlandtransporten hebben voor klanten het voordeel dat ze volgens het principe van one stop shopping kunnen werken.”
Maersk Line en Philips kwamen samen tot deze oplossing na een opmerking van het Havenbedrijf dat ze een beter alternatief konden vinden voor hun truckverkeer. Wim de Roy: “Soms moet je elkaar een zetje geven.” Dat alternatief werd de binnenvaart. “Ook de verwachte filevorming als gevolg van de toekomstige stromen van de Maasvlakte 2 maken dat we de voorkeur geven aan de barge oplossing. Voor dikke flows zoeken we zelf altijd naar een alternatief voor de truck. Zo gaan er al jaarlijks 4.000 40-voets containers per trein naar Eindhoven.”
Ook met de binnenvaart doet Philips meer. De Roy: “We zijn bijvoorbeeld bezig met het vervoer van de Rotterdamse haven naar Drachten, waarbij de containers per schip naar Meppel gaan, en dan per truck naar het distributiecentrum in Drachten. We gaan testen doen met vervoer van Rotterdam naar Osnabrück. Als dat goed gaat, dan is dat een dikke stroom van containers naar Duitsland.”
Voor Maersk Line is vervoer over water een vast onderdeel van het vervoersproduct. Esther de Geus: “Voor transport naar het achterland is de binnenvaart zonder meer de beste oplossing. Maersk Line beschikt over terminals in het binnenland, waardoor de transporten over de weg worden beperkt tot het natransport vanaf die inland terminal. De drukte over de weg bij de zeeterminal wordt dan verminderd. Daar is in de Rotterdamse situatie nog meer druk op gekomen nu de A15/N15 jarenlang op de schop gaat. Moerdijk is een extended gate, waar vanaf de APM-terminal op de Maasvlakte wordt gevaren met shuttleschepen – binnenschepen die varen volgens een vast schema. De inland terminal staat op de vervoersdocumenten vermeld als zijnde een diepzeeterminal.” Maersk Line werkt met vaste partners, zoals met Delta Marine Terminal in Moerdijk, die het vervoer over water beheren.